کاهش مواد مغذی خاک تولید جهانی مواد غذایی را تهدید می کند

به گزارش گروه پنجره مجازی، مواد مغذی خاک یکی از ضروری ترین عوامل در تعیین میزان بهره وری آن و در نهایت، در دسترس بودن منابع غذایی محسوب می شوند. تعادل میان این عوامل و به طور دقیق تر حضور کربن، نیتروژن و فسفر به میزان کافی ارتباط نزدیکی با در دسترس بودن آب دارند. تیمی از دانشمندان به رهبری "مانوئل دلگادو باکریزو" از داشنگاه پابلو دی اُلاویده در سویل اسپانیا مطالعه ای دقیق در زمینه تاثیر تغییرات آب و هوایی بر مواد مغذی موجود در خاک انجام داده اند.

این مطالعه که در شماره اخیر نشریه "نیچر" منتشر شده، خاطر نشان می کند افزایش خشکی دلیل اصلی کاهش بهره وری زمین خواهد بود و به طور بالقوه تامین منابع غذایی جهانی را تهدید خواهد کرد. این مطالعه در 224 سایت مختلف در تمامی قاره های جهان به استثنای قطب جنوب انجام شده و بر همین اساس، مناطقی با زیست بوم های مختلف را پوشش داده است.

از سال 2009، دانشمندان به جمع آوری داده ها پرداخته که به آنها در توسعه یک مدل آماری کمک کرده است. این مدل رفتار مواد مغذی در خاک را با توجه به این که تغییرات آب و هوایی، افزایش دما و کمبود آب بیش از پیش نمایان می شوند، پیش بینی می کند. قابل توجه ترین یافته دانشمندان به اختلال شدید در تعادل نیتروژن و فسفر دو عاملی که برای رشد گیاهان ضروری هستند، اشاره دارد. با خشک تر شدن زمین، وجود نیتروژن کاهش خواهد یافت، در شرایطی که میزان فسفر افزایش می یابد.

به گفته مولفان مطالعه اخیر، اگرچه فسفر و نیتروژن دو عامل کلیدی در کودها هستند، نسبت و در دسترس بودن طبیعی آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در نتیجه، افزودن مصنوعی این دو ماده ممکن است موجب احیای حاصلخیزی خاک نشود.

در حال حاضر، یک پنجم از جمعیت جهان در مناطق خشک ساکن هستند. سطوح پایین رطوبت مشخصه ای برای حدود 40 درصد از سطح زمین محسوب می شود و این مناطق بیشترین مواد غذایی ضروری را تولید می کنند. مردمی که به شدت به بهره وری این زمین ها برای سوخت، محصولات کشاورزی و چرای دام وابسته هستند بیش از دیگران تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و زندگی آنها ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد.

افزون بر این، کمبود رطوبت، مواد مغذی و در نهایت پوشش گیاهی به افزایش بروز توفان های گرد و غبار منجر خواهد شد که آلودگی هوا و افزایش بیماری های ریه و تنفسی را در پی دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 20 آبان 1392 | 1:12 | نویسنده : medi |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.